Sådan arbejder tømrermester på at gøre sig undværlig
En bedre balance
Alexander Tardini understreger, at han ikke ønsker at trække sig.
”Jeg elsker stadig det, jeg laver. Når jeg vågner om morgenen, tjekker jeg straks telefonen. Og det sidste, jeg gør om aftenen, er at læse mine mails. Men jeg vil gerne finde en lidt bedre balance mellem arbejde og familieliv,” siger han og uddyber:
”Målet er bl.a. at lade være med at tjekke mails om aftenen – man kan alligevel ikke gøre noget ved en irriterende mail før dagen efter. Så bliver man bare påvirket af den uden grund.”
Kommunikation er afgørende
For at få tingene til at glide er kommunikation essentielt. Ikke mindst ift. kunderne.
”Kommunikation med kunderne er alfa og omega. Det er vigtigt at være ærlig fra starten og forklare, at der kan komme ekstra arbejde, så kunderne ikke føler sig overraskede, når det sker.
For det sker altid,” siger Alexander Tardini og tilføjer:
”Så stopper man op og forklarer det. For at det bliver accepteret, er det vigtigt, at man har haft en god kommunikation fra starten. Allerede i tilbudsfasen skal man være helt klar på, at det er de ting, vi har med. ‘Så sig til nu, hvis der mangler noget’.
Man skal forberede folk mentalt på processen, ellers bliver folk overraskede og sure, når det sker. Desuden vil folk ofte også lige have lavet lidt mere.”
Alexander Tardini understreger, at kunden ikke altid forstår tingene, som de er tiltænkt. Det er derfor ekstra vigtigt at spørge ind for at være sikker på, at budskabet er forstået.
Hold aftalerne – det giver tryghed
Håndværkerbranchen har ry for ikke at overholde aftaler, påpeger Alexander Tardini. Her vil han gerne skille sig positivt ud, for det betaler sig, mener han.
”Derfor gør vi en dyd ud af at komme til tiden og holde, hvad vi lover. Hvis vi er forsinkede, giver vi besked. Kunden skal kunne stole på os, og den tryghed lønner sig i sidste ende,” siger han og uddyber:
”Hvis kunderne er trygge, kravler de ikke rundt på gulvet for at finde en lillebitte fejl. Derfor prøver vi også at holde byggepladsen ren. Det kan godt tage lidt ekstra tid, men det giver en bedre proces og en gladere kunde i sidste ende.
Arbejdet skal selvfølgelig være i orden, men det er en investering i, at kunden skal føle sig tryg hele vejen igennem – og ved det endelige resultat. Samt trygge ved, hvad de ikke kan se bag væggene.”